die ene leerling

 

 

1 Hoe ziet het gedrag eruit?
2 Hoe reageer jij?
3 Wat is de ideaalsituatie?
 
Drie vragen die leerkrachten beantwoorden tijdens studiedagen. Ik nodig elke leerkracht uit om een van de leerlingen uit de klas voor ogen te nemen. Een leerling waarvan ze het soms lastig vinden om het gedrag te duiden, te snappen, te begrijpen, bij aan te sluiten.
 
Neem eens een van de leerlingen uit je klas voor ogen en beantwoord bovenstaande vragen. Noteer gewoon even, in drie minuten, de antwoorden.
Ik voorspel je dat ik het antwoord op vraag 1 daar al voor je heb ingevuld…
 
Wanneer veertig leerkrachten hieraan meedoen verwacht ik dat minstens 30 zich herkennen in het gedrag wat ik beschreef!
 
Geef aan in een reactie onder dit blog in hoeverre jouw beschrijving overeenkomt met mijn beschrijving.
 
Wanneer veertig leerkrachten hieraan meedoen ga ik daarna in op de interventies die jou helpen om meer en beter contact met deze leerling te krijgen.
 
Hier het gedrag waarvan ik verwacht dat je het beschreef:

 

Laat dingen uit de handen vallen, staat op zonder toestemming, loopt door de klas en heeft vaak een excuus klaar om dat te verantwoorden, houd zich van de domme, jammert en klaagt en kan de klas verstoren. Houdt er niet van om langere tijd stil op de stoel te zitten. Neemt wraak en geef anderen de schuld, neemt geen verantwoordelijkheid. Haalt van alles uit de kast en speel het spel van ‘ja maar’. Schuif constant heen en weer op de stoel, zit te wippen, tikt met de vingers, tekent figuurtjes, maakt (ongevraagd) contact met medeleerlingen, doet haar/zijn best dingen te begrijpen maar het lijkt niet te lukken om te begrijpen, laat blijken de les saai te vinden, reageert agressief op stemverheffing, maakt opmerkingen waar iedereen om moet lachen.

Wanneer het antwoord op vraag 1 overeenkomt met de het overgrote deel van de bovengenoemde beschrijvingen, geef dat aan in het blog op Facebook.

Wanneer de door jou beschreven leerling dit gedrag niet vertoont maak dat dan ook kenbaar.

Bij veertig reacties van leerkrachten zal ik hier ingaan op de interventies die gaan leiden tot beter contact met deze leerling.